Výzkum realizovaly agentury ResSOLUTION Group a Nielsen na reprezentativním vzorku tisícovky respondentů české internetové populace z Českého národního panelu ve věku 15 a více let.
Chcete se také účastnit podobných výzkumů, nebo víte o někom, kdo by o to měl zájem? Profil na Českém národním panelu si může každý vytvořit zde.
Datum 14. února připomíná výročí smrti biskupa Valentýna, který v roce 269 zemřel mučednickou smrtí za nepovolené uzavírání manželství, díky čemuž se stal patronem všech zamilovaných a den jeho smrti je už dnes populárním svátkem lásky i v Česku. Dle výsledků výzkumu ho letos bude slavit zhruba čtvrtina populace. Z dat dále nepřekvapivě vyplývá, že se k tomu chystají především mladší lidé: ve věkové skupině 15–34 let je jich například 36 %. Tyto tendence pak s věkem klesají, ve skupině 35–54 let je to už 29 % a ve skupině 55 let a více pouhých 12 %.
Překvapivým zjištěním je ale skutečnost, že letos Valentýna plánují slavit spíše muži než ženy. Konkrétně to tvrdí 29 % mužů oproti 23 % žen. Tento rozdíl může samozřejmě plynout i z určitých společenských očekávání vůči mužům, kteří v tento svátek častěji obdarovávají své partnerky – tuto tendenci ostatně často podporují i valentýnská reklamní sdělení.
Nejčastěji kupovaným dárkem jsou dle odpovědí našich respondentů řezané květiny, ty plánuje letos na Valentýna své drahé polovičce koupit 31 % z dotázaných, kteří se chystají svátek svatého Valentýna slavit. Na druhé příčce se umístilo pozvání na večeři (28 %) a třetí nejčastější možností byla bonboniéra či čokoládové bonbony (20 %).
Květinám jsme se v našem výzkumu věnovali ještě detailněji. Zajímavým zjištěním například je, že nadpoloviční většina dotázaných nikdy nekupuje květiny sama sobě (55 %). Tento průměr však výrazně zvedají muži, u kterých to nepřekvapivě platí více než dvojnásobně než u žen. Jako dárek pro někoho jiného už Češi květiny kupují častěji, alespoň jednou za čtvrt roku je to více než třetina (37 %).
A když už respondenti květiny jako dárek kupují, jsou to nejčastěji míchané kytice (44 %). Daleko za nimi jsou květiny v květináči (22 %) nebo svazky květin jednoho druhu (21 %). A opět zde pozorujeme signifikantní rozdíly mezi pohlavími: květiny v květináči kupují výrazně častěji ženy než muži (30 % ženy vs. 14 % muži), svazky květin jednoho druhu naopak spíše muži (25 % muži vs. 17 % ženy).
Co se týče financí, jsou Češi u květin spíše šetřiví. Když někomu kupují květinu jako dárek, nejčastěji za ni utratí částku v rozmezí 200–229 Kč (30 %). Druhá nejčastější odpověď byla v rozmezí 100–199 Kč (22 %). Částky nad 500 Kč utrácí Češi za květiny spíše výjimečně, přičemž častěji se tato odpověď vyskytovala například u lidí s vysokoškolským vzděláním (15 % VŠ vs. 9 % SŠ, 9 % ZŠ a vyučení).