Na letní dovolenou se letos chystají téměř dvě třetiny Čechů. 25 % plánuje dovolenou po Česku, 16 % v zahraničí a 22 % jak tuzemskou, tak i zahraniční. 23 % v létě na žádnou dovolenou nepojede a 14 % se ještě nerozhodlo. Mladí Češi se letos v létě chystají dovolenkovat spíše než ti starší. Z věkové skupiny 15 až 34 let se na dovolenou chystá 74 % dotázaných, mezi lidmi ve věku 35 až 54 let je to 65 % a u lidí nad 54 let je to pouze 49 %. Lidé z Prahy a Středočeského kraje častěji (27 %) než ostatní Češi (20 %) plánují vyrazit jak do tuzemska, tak do zahraničí.
Co se týče počtu dovolených, většina se chystá vyrazit maximálně na dvě (40 % pouze na jednu dovolenou, 38 % na dvě dovolené). 12 % plánuje dovolené tři, na čtyři a více dovolených pojede 6 % Čechů.
Letos bude nejčastější destinací Čechů moře – na tento typ dovolené se chystá vyrazit 39 % těch, kteří nějakou dovolenou plánují, nejčastěji lidé ze střední generace 35–54 let (42 %). Hned v závěsu je poznávací dovolená, na kterou pojede 36 % dotázaných. Potvrzuje se ale i pověst Čechů jako horalů: na turistickou dovolenou plánuje jet 28 %. V nejmladší skupině (15–34 let) jsou pěší či horská dovolená spolu s poznávací dokonce nejčastějšími typy plánované dovolené, letos je chystá 43 %, resp. 42 % z nich. Čtveřici nejčastějších letních dovolených doplňuje pobytová dovolená v pronajaté chatě, na kterou se chystá 21 % letošních dovolenkářů.
Služeb cestovní kanceláře či agentury letos plánuje aspoň na jednu ze svých dovolených využít 32 % respondentů, kteří nějakou dovolenou chystají, přičemž lidé nad 34 let tuto možnost volí o poznání více než mladší dotázaní, stejně tak spíše lidé s nižším vzděláním než ti s vysokoškolským. Hlavními důvody pro volbu kanceláře či agentury jsou pro Čechy, které je plánují využít, hlavně ušetření času při plánování (51 %), dále pocit, že je o dotyčného postaráno např. v případě úrazu nebo nenadálé komplikace (36 %), možnost využít služeb česky hovořícího průvodce či delegáta (35 %) a nižší riziko podvodů (33 %).
Ti, kteří služeb cestovní kanceláře nebo agentury naopak využít neplánují (63 %), jako důvod nejčastěji uvádí, že je baví si dovolenou naplánovat samostatně (61 %). Druhým nejčastějším důvodem je to, že nechtějí být svázáni pevným programem (43 %). Příliš vysokou cenu cestovních zájezdů jako důvod uvedlo 28 %. 26 % od dovolené přes cestovní kancelář odrazuje to, že by museli trávit dovolenou s cizími lidmi.
Nepříjemný zážitek z dovolené si už někdy přivezlo přes čtvrtinu Čechů. Nejčastěji jde o respondenty ve věku 15 až 34 let (39 %), lidi z vesnic (31 %) a také spíše o muže (32 %) než ženy (22 %). Nejtypičtěji se takový negativní zážitek týkal ubytování (42 %), počasí (23 %), chování ostatních turistů (21 %) nebo zdraví (19 %).
V otevřených odpovědích respondenti popsali své negativní zkušenosti i konkrétně. Často se opakovaly stížnosti na špinavé ubytování, případně ubytování, které neodpovídalo fotografiím z nabídky – někteří kvůli tomu dokonce ukončili pobyt dřív. Negativní stopu na dovolené také zanechaly příliš vysoké ceny v turistických destinacích. Respondenti dále vzpomínali na negativní zážitky s jídlem, které jim nechutnalo nebo ze kterého měli v několika případech zažívací potíže. Problémem na dovolených bývá i hluk, ať už od ostatních hotelových hostů, nebo z večerních diskoték v blízkosti ubytování.
O nepříjemné zážitky spojené s přepravou Češi také nemají nouzi. V odpovědích se mnohokrát objevovaly příběhy o zničených nebo zapomenutých kufrech, zpožděných a zrušených letech nebo dokonce dopravních nehodách. Mezi kurióznější nepříjemné zážitky pak patří zkušenosti s různými přírodními živly v průběhu dovolené – vícekrát byla zmíněna povodeň a jeden respondent dokonce zažil výbuch sopky.
Data z monitoringu reklamy Ad Intel společnosti Nielsen ukazují, že za poslední rok (od června 2023 do května 2024) z cestovních kanceláří nejvíce inzerovala značka Blue Style, která umístila reklamu v hodnotě 174 milionů korun*. Druhou v pořadí byla Invia, která inzerovala v objemu 141 milionů korun. Do top trojice mezi inzerenty patří i značka TUI s hodnotou umístěné reklamy 100 milionů korun.