Výzkum realizovala agentura ResSOLUTION Group na reprezentativním vzorku pěti set respondentů z internetové populace Českého národního panelu ve věku 15 a více let.
Doplnění poskytují data z monitoringu reklamy Ad Intel společnosti Nielsen, podle kterých za poslední rok z muzeí a galerií nejvíce inzerovalo Muzeum fantastických iluzí, jehož hodnota reklamního prostoru přesáhla 38 milionů korun.
Chcete se také účastnit podobných výzkumů, nebo víte o někom, kdo by o to měl zájem? Profil na Českém národním panelu si může každý vytvořit zde.
Muzea a galerie jsou pro velkou část lidí v Česku spíše příležitostnou kratochvílí: 30 % online respondentů ve výzkumu odpovědělo, že je navštěvuje na dovolené a při podobných nepravidelných příležitostech. Dalších 23 % tam chodí jednou ročně nebo méně často, 17 % pak jednou za půl roku. Zbylých 18 % by se dalo označit za pravidelnější návštěvníky, protože do muzeí či galerií chodí alespoň jednou za 2–3 měsíce.
Mírně nadprůměrní jsou v návštěvě muzeí (ve frekvenci alespoň jednou za čtvrt roku) mladší respondenti do 34 let. Nad průměrem jsou také obyvatelé Prahy a středních Čech oproti lidem z ostatních částí republiky.
Jít do muzea či galerie je součást turistického zážitku – s tímto důvodem k návštěvě se ztotožňuje skoro polovina lidí. To nám zároveň navazuje na předchozí zmíněné zjištění, tedy že tyto instituce lidé navštěvují na dovolené, spíše než kdykoli jindy. V pořadí druhým nejobvyklejším důvodem k návštěvě muzea či galerie je pro respondenty příležitost ke vzdělání a obohacení znalostí (odpovědělo tak 34 % jejich alespoň příležitostných návštěvníků). V těsném závěsu je pak obecný zájem o oblast, které se muzeum věnuje (33 %). Poměrně důležitou motivací je ale i čas strávený s rodinou, který zmínili 3 z 10 návštěvníků muzeí. Naopak třeba doprovodný program nebo podpora lokálního kulturního života patřily mezi nejméně uváděné důvody.
Otázka na vyhledávané zaměření muzeí dále nabízí zajímavou ukázku rozdílných preferencí mužských a ženských návštěvníků, a dokonce i různých věkových skupin. U celého vzorku vedou téměř nerozhodně témata historie, českého kulturního bohatství (jako řemesla, lidová kultura, hudba a podobně) a přírody – všechny shodně označovaly necelé dvě pětiny návštěvníků muzeí. Na dalších místech pak vidíme netradiční/zábavní muzea (33 %), technická muzea (32 %), muzea výtvarného umění (29 %), muzea konkrétních míst (29 %) a vědecká muzea (28 %).
U mužů na plné čáře vítězí muzea se zaměřením na techniku, na druhém místě pak mají historická témata a na třetím přírodu. Ženy naopak nejvíce zajímá kulturní bohatství naší země, dále příroda a netradiční či zábavní muzea (typu muzea iluzí a podobně). Netradiční zábavní muzea vedou u nejmladší věkové skupiny do 34 let – následovaná jsou vědou a přírodou. Nejstarší skupina nad 55 let má na třetím místě – po historii a kulturním bohatství – muzea konkrétních míst jako měst, budov a podobně.
Poměrně očekávané výsledky pak přinesla otázka, zda respondenti navštěvují spíše muzea v Česku nebo v zahraničí. Dvě pětiny chodí výhradně do českých, další dvě pětiny navštěvují česká ve většině případů. Jen 6 % jezdí spíše do muzeí v zahraničí. 16 % dotázaných navštěvuje zhruba ve stejné míře česká i zahraniční muzea.
A kde si respondenti z řad alespoň příležitostných návštěvníků zjišťují informace o aktuálním programu muzeí a galerií? Nejčastěji na webech konkrétních institucí (37 %), vysoko se ale umístily i webové stránky města či kraje (33 %), „lidské zdroje“, tedy lidé z blízkého okolí respondenta (30 %) nebo informační centra (26 %). Z reklam a propagačních materiálů čerpá tyto informace necelá čtvrtina návštěvníků a podobný počet se orientuje podle příspěvků na sociálních sítích (na profilech daných muzeí a galerií). Na opačném konci škály jsou knihovny nebo podcasty, které shodně slouží jako zdroj o programu pouze 6 % návštěvníkům muzeí. 7 % také odpovědělo, že žádné zdroje o aktuálním dění v muzeích a galeriích nevyužívá.
V neposlední řadě se průzkum zaměřil také na respondenty, kteří do muzeí chodí spíše výjimečně nebo vůbec, a zjišťoval, co by je motivovalo k (častější) návštěvě. Nejpočetnější skupina dotázaných (36 %) se shodla na tom, že by je nalákalo levnější základní vstupné. I druhý nejčastější motivátor je finanční, a sice slevy a zvýhodněné varianty vstupného (28 %). 23 % by ocenilo zajímavější výstavní program muzeí a galerií, 22 % zmínilo interaktivní expozice (silněji mladší ročníky) a 21 % program pro děti a rodiny. 15 % by však k návštěvě nedokázalo motivovat nic.
Data z monitoringu reklamy Ad Intel společnosti Nielsen ukazují, že za poslední rok (od května 2023 do dubna 2024) z muzeí a galerií nejvíce inzerovalo Muzeum fantastických iluzí, které umístilo reklamu v hodnotě 38 milionů korun*. Druhou v pořadí byla Galerie Kodl, která inzerovala v objemu skoro 30 milionů korun. Do top trojice mezi inzerenty patří i Museum Kampa s hodnotou reklamy přes 17 milionů korun.