Výzkum provedly výzkumné agentury Nielsen a ResSOLUTION Group v lednu 2024. Zúčastnila se ho tisícovka internetových respondentů z Českého národního panelu starších 15 let.
Data doplňuje žebříček monitoringu reklamy Ad Intel společnosti Nielsen, dle kterého umístila loni největší objem inzerce v kategorii čokolády značka Kinder.
Data z ledna ukazují, že svátek svatého Valentýna bude letos slavit 26 % Čechů, přičemž překvapivě se častěji jedná o muže než o ženy. Mezi nejčastější dárky, které plánují koupit svému partnerovi či partnerce, patří řezané květiny (kupuje je 31 % těch, kteří budou Valentýna slavit), dále večeře (28 %) a na třetím místě bonboniéra nebo čokoládové bonbony (20 %). Zážitek plánuje věnovat 11 % a 10 % dá partnerovi či partnerce jinou sladkost.
Právě konzumaci čokolády a dalších sladkostí jsme pak v průzkumu prozkoumali blíže. Data přinesla například zjištění, že tabulková čokoláda je jedním ze tří druhů sladkostí, které si aspoň někdy dá 93–94 % lidí. Těmi dalšími dvěma jsou tyčinky, sušenky či oplatky a zmrzlina. Na opačném konci škály je aktuálně cukrová vata, která má své (alespoň příležitostné) konzumenty pouze mezi 4 z 10 respondentů.
Co se však týče pravidelné konzumace (alespoň jednou za týden), tak se žebříček cukrovinek a sladkých jídel proměňuje. I v něm má ale čokoláda silné zastoupení. Nejčastěji konzumovaným druhem je sladké pečivo, které aspoň jednou týdně jí 40 % Čechů. V těsném závěsu jsou pak tyčinky, sušenky či oplatky (37 %). Na dalších pozicích jsou tabulková čokoláda, oříšky/ovoce/preclíky v čokoládě a čokoládové bonbony, bonboniéry a nugát.
Určitě každý z nás někdy zažil debatu, zda je lepší mléčná či hořká čokoláda. Podle průzkumu jsou však oba tyto druhy úplně stejně oblíbené mezi konzumenty a nejsilnější trojici s nimi dokonce tvoří čokoláda s ořechy. Mírné rozdíly najdeme u preferencí mužů a žen: ženy například ve větší míře preferují čokoládu s ořechy. Až daleko za tmavými čokoládami pak v žebříčku preferencí najdeme bílou čokoládu, čokoládu s náplní a bublinkovou čokoládu.
A jaké jsou faktory, které nejvíce ovlivňují výběr sladkostí? Nejčastěji respondenti uváděli chuť (rozhoduje u 77 % konzumentů), dále cenu (57 %) a značku a složení (obě získaly shodně 24 %).
Žebříček značek s největším objemem inzerce (v ceníkových cenách*) v kategorii čokolád vedl v roce 2023 Kinder, jak ukazují data z monitoringu reklamy Ad Intel společnosti Nielsen. V jeho závěsu byly dále značky Lindt a Milka.