Zpráva ze studie
Volně prodejnou studii Děti a nová média 2023 zpracovaly agentury ResSOLUTION Group a Nielsen. Tvoří ji čtyři tematické okruhy: volný čas, média, vzdělávání a wellbeing. Její kvantitativní část byla realizována prostřednictvím online sběru dat na vzorku 1 504 dětí ve věku 6–15 let rozdělených do čtyř věkových skupin. Kvalitativní část studie se uskutečnila formou 10 individuálních a 8 etnografických rozhovorů.
Jak jsme si již ukázali minule, moderní technologie a sociální sítě jsou od raného věku takřka samozřejmou součástí každodenního života dnešních dětí. Například 68 % dětí ve věku 12–13 let komunikuje denně s kamarády elektronicky. Osvojují si ale také specifické návyky ve sledování videa. Ve větší míře už ho sledují na menších přístrojích, jako je mobil, tablet, případně notebook nebo počítač (89 % alespoň jednou týdně) než na „velké“ televizi (70 % alespoň jednou týdně). „Výběr mediální aktivity a zařízení, které k ní dítě využije, závisí kromě jeho nálady i na množství času, který na ni dítě má a také na tom, kde se zrovna nachází. Pokud jsou děti mimo domov, nebo mají málo času, využívají smartphone k jakékoliv aktivitě včetně sledování videí, videa na sociálních sítích jsou na smartphone sledována téměř vždy,“ komentuje výstupy Hana Friedlaenderová z Nielsen. Obliba menších obrazovek koresponduje třeba i s tím, že nejvyužívanější sociální sítí mezi 12–13letými je aktuálně TikTok, tedy platforma zaměřená na krátká vertikální videa konzumovaná na smartphonech.
Co děti ve věku 12–13 let dělají při sledování videa také velmi často, je jejich opakované přehrávání – 73 % z nich uvedlo, že pokud se jim nějaké video zalíbí, zhlédnou ho vícekrát. Také v tomto věku postupně opouštějí roli pouhých pasivních, „neviditelných“ konzumentů, která je typičtější pro mladší děti: 43 % 12–13letých sdílí oblíbená videa s kamarády a skoro třetina dnes videa na platformách, jako je YouTube, TikTok a podobně, komentuje či hodnotí.
Další silnou roli hraje v dětském trávení volného času hraní elektronických her – a u chlapců ještě silněji než u dívek. Hraní her denně věnuje 54 % chlapců ve věku 12–13 let (což je u nich zároveň nejvíce ze všech věkových kategorií) a 31 % dívek. A jaké hry aktuálně u chlapeckých hráčů tohoto věku vedou? Především kreativní či edukativní, jako je například Minecraft (57 %), ale dotahují je hry proti více hráčům (Fortnite, For Guys apod.; 52 %). Na třetím místě jsou střílečky (43 %).