Výzkum realizovala agentura ResSOLUTION Group na reprezentativním vzorku pěti set respondentů české internetové populace z Českého národního panelu ve věku 15 a více let.
Chcete se také účastnit podobných výzkumů, nebo víte o někom, kdo by o to měl zájem? Profil na Českém národním panelu si může každý vytvořit zde.
Co je to Ozempic, aktuálně ví 7 % českých online respondentů. Je však velký rozdíl mezi informovaností žen a mužů: z žen Ozempic zná 13 % dotázaných a pouhé 1 % mužů. Dalších 11 % dotázaných název léku slyšelo, ale nic o něm nevědí. Zbylí zhruba čtyři respondenti z pěti tedy Ozempic neznají, ani jeho název neslyšeli.
Těch, kteří alespoň slyšeli název léku, jsme se zeptali, kde se o Ozempicu dozvěděli. Nejčastěji to bylo z médií (která o rozmachu jeho užívání i padělání často informují) a ze sociálních sítí. Právě na sítích je téma nebývale populární: ze statistik platformy TrackDrugs mimo jiné vyplývá, že jenom na TikToku se od roku 2021 objevilo o Ozempicu přes miliardu videí. Ale zpět k výsledkům našeho výzkumu: mnohem méně často než z mediálních zdrojů se u nás o léku lidé dozvěděli z rozhovorů s přáteli. Srovnatelný podíl lidí (ovšem stále zmiňovaný jen v jednotkách procent odpovědí) se o léku dozvěděl od blízkých či známých na základě jejich osobní zkušenosti s užíváním.
Připomeňte si naši nedávnou zprávu z výzkumu, který se věnoval přístupu Čechů k hubnutí a úpravě postavy.