Výzkum proběhl metodou online sběru na vzorku pětistovky respondentů z internetové populace Českého národního panelu starších 15 let. Společně ho realizovaly agentury Nielsen a ResSOLUTION Group.
Funkční klimatizaci má aktuálně doma 16 % respondentů; oproti tomu v zaměstnání ji má k dispozici už 37 %. Hlavně v případě druhé možnosti tak častěji odpovídali lidé z Prahy a Středočeského kraje než z ostatních částí republiky. Že si v práci regulují klimatizaci sami, odpovědělo 54 % dotázaných, u dalších 46 % ji však má pod kontrolou zaměstnavatel. 11 % respondentů uvedlo, že její regulace je v rukou někoho jiného, například kolegů, technika nebo automatu.
A jak často Češi klimatizaci používají? Když se zaměříme na letní měsíce, kdy je logicky její využívanost nejvyšší (doma si ji v létě aspoň jednou za měsíc pouští 92 % respondentů, kteří ji mají k dispozici, v práci pak 95 %), tak zhruba pětina ji doma nechává běžet celý den, tedy 24 hodin, dalších 23 % ji zapíná každý den přes den a 29 % několikrát do týdne. Podstatně méně běžné je zapínat klimatizaci denně na noc: v létě to dělá jen 8 % dotázaných majitelů klimatizace.
Pokud je klimatizace k dispozici v práci, pak je její využívanost v létě ještě frekventovanější než v případě domácností: 29 % respondentů ji zapíná na celých 24 hodin, 38 % pak pouze přes den. Jen několikrát do týdne ji na pracovišti využívá necelá pětina.
Mimo letní období je užívání klimatizace už podstatně méně obvyklé: druhým „nejvytíženějším“ obdobím je jaro, kdy ji alespoň někdy doma zapíná zhruba polovina respondentů (v případě zaměstnání je podíl opět vyšší, 63 %). Na podzim ji alespoň někdy využívá 47 % (v zaměstnání 55 %), v zimě pak 39 % (v zaměstnání 47 %).
Přestože mít k dispozici klimatizaci, ať už doma nebo v práci, není v Česku tak běžné jako třeba v některých zemích jižní Evropy či ve Spojených státech, jde o vybavení, které Češi zejména v létě oceňují. Klimatizované prostory mimo domov v létě vyhledává až 79 % dotázaných (21 % vždy a 58 % alespoň občas, například při vysokých teplotách). Častěji jde o nejmladší respondenty do 34 let a obyvatele velkých měst.