Studie Zpravodajství ve věku mediální fragmentace 2024, kterou realizuje ResSOLUTION Group ve spolupráci s Nielsen, slaví 16 let existence. Kromě časových řad nabízí data z oblasti trendů v konzumaci zpravodajství, využívání sociálních sítí nebo poslechu podcastů, dále segmentaci mediálních publik, hodnocení důvěryhodnosti zdrojů a nechybí ani postoje k fake news. Sběr dat proběhl v roce 2024 na reprezentativním vzorku 1012 online respondentů starších 15 let.
V datech naší zpravodajské studie sledujeme od posledního sběru dat v době covidové pandemie procentuální pokles v pravidelné konzumaci zpravodajství. Část pravidelných konzumentů se přesunula do segmentu spíše sporadických čtenářů/sledujících, a nebo například snížila počet zdrojů či témat, které vyhledává. Poměrně výrazné je v současnosti i zastoupení online uživatelů, kteří se zpravodajství jako takovému cíleně vyhýbají – aktuálně jich je necelá čtvrtina. Až polovina se pak vyhýbá vybraným zpravodajským tématům. Nejčastějšími důvody jsou, že je aktuální zpravodajství nezajímá nebo nebaví (39 %), často zmiňovaným důvodem (29 %) je ale i to, že jsou zpravodajská témata příliš negativní nebo depresivní.
Denní konzumenti zpráv na elektronických zařízeních stále většinově preferují chodit si pro tento typ obsahu na zpravodajské servery – platí to jak u uživatelů počítačů, tak smartphonů a tabletů. Nainstalovanou aplikaci některého ze zpravodajských webů využívá přibližně desetina uživatelů smartphonů a podobný podíl uživatelů tabletů. Zprávy ze souhrnu zpravodajství v e-mailu čerpá nejčastěji 8 % uživatelů počítačů či notebooků, u smartphonů to jsou 4 % a u tabletů jde o necelou desetinu.
Co se týče konkrétně zpravodajských aplikací, většina jejich uživatelů (62 %) má u nich upozornění na zprávy vypnuté. A jaké typy upozorňování tedy uživatelům aplikací nejvíce vyhovují? Nejčastěji je to notifikace ke každé nové či zajímavé zprávě (13 %), zatímco upozornění pouze na zásadní zprávy (breaking news) preferuje 6 % uživatelů. Dalším 10 % nejvíce vyhovují večerní přehledy daného dne.
Důležitou platformou pro šíření zpravodajství jsou také podcasty, jejichž nabídka se na českém trhu v posledních letech významně rozrostla. Nějaký typ podcastu poslouchá denně 11 % internetových uživatelů, týdně pak dalších 20 %. Obecně nejposlouchanější jsou rozhovory (poslouchá je polovina alespoň občasných posluchačů podcastů), následované odbornými podcasty (mezi něž se řadí naučné, profesní a podobné pořady; 39 %) a zábavnými či komediálními podcasty. Z čistě zpravodajsko-publicistických formátů se nejvýše umístily publicistické podcasty na aktuální témata, jako jsou komentáře, politické kauzy a podobně, které poslouchá čtvrtina posluchačů.