Výzkum provedla výzkumná agentura ResSOLUTION Group na vzorku pětistovky respondentů z české internetové populace ve věku 15 a více let. Dotázaní jsou součástí Českého národního panelu.
Chcete se také účastnit podobných výzkumů, nebo víte o někom, kdo by o to měl zájem? Profil na Českém národním panelu si může každý vytvořit zde.
Čokoláda v adventních kalendářích vede – a z hlediska letos plánovaných nákupů jí ani žádný jiný typ zboží u Čechů nebude konkurovat: čokoládový kalendář plánuje pořídit polovina lidí, ať už pro děti (nejčastěji), pro partnery nebo pro sebe. Až s velkým odstupem je druhým nejčastěji pořizovaným typem kalendář s bonbony (21 %), dále s hračkami (17 %), kosmetický (16 %) a pětici uzavírají vlastnoručně vyrobené adventní kalendáře, na které se tento rok chystá 14 % lidí.
Obecně platí, že adventní kalendáře letos pořídí hlavně věková skupina 15–34 let.
Nejobvyklejším příjemcem cukrovinkových, hračkářských i vlastnoručně vyráběných adventních kalendářů budou nepřekvapivě děti. 14 % respondentů ale například plánuje pořídit čokoládový kalendář svému partnerovi či partnerce a 11 % si ho koupí pro sebe.
Ženy se zase budou častěji těšit z kosmetického adventního kalendáře, hned po čokoládovém je totiž u nich letos nejobvyklejším druhem. Jednak si ho 11 % z nich plánuje koupit pro sebe (oproti 3 % mužů) a jednak ho muži plánují kupovat svým partnerkám (9 %) – častěji než obráceně (4 %). Ve větší míře ho také plánují nakupovat mladší respondenti ve věku 15–34 let.
Když se vrátíme zpět k vlastnoručně vyráběným adventním kalendářům, tak pro své děti je letos spíše vytvoří ženy (11 % oproti 5 % mužů) a z věkových skupin opět spíše mladší respondenti.
A kolik za tuto adventní radost (nyní již bez ohledu na typ) plánují zákazníci letos utratit? Nejobvykleji to bude mezi 200 a 500 korunami, což odpověděla skoro třetina těch, kteří plánují kalendář pořizovat. Druhou nejčastější investicí je 100–200 korun (24 %). Ovšem více než 500 korun plánuje utratit 23 % zákazníků.
Co je letos při nákupu adventních kalendářů rozhodující, je obvykle kvalita produktů a cena, poměrně často ale také rozmanitost produktů. Pokud se znovu podíváme blíže na kategorii čokoládových adventních kalendářů, které jsou letos nejčastěji nakupovaným typem, tak u nich v největší míře rozhoduje kvalita (odpovědělo tak 56 % kupujících), dále cena (45 %) a na třetím místě vzhled (39 %). A zatímco kvalita výrazněji vede u žen, vzhled je naopak u čokoládových kalendářů důležitější mezi muži.